فرایند تولید کودهای ازته

فرآیند تولید کودهای ازته

از آنجايي كه يكي از فراوان ترين گازها در طبيعت نيتروژن است اين عنصر يكي از فراوان ترين عناصر در طبيعت مي باشد . حال آنكه نيتروژن به صورت معدني مانند فسفر يا پتاسيم وجود نداشته اما به مقدار زيادي در تركيبات آلي يافت ميشود .(رهروان رویش سبز)
نيتروژن دستخوش بسياري از تغيير و تحولات بيولوژيكي است كه مديريت آن را بسيار پيچيده ميكند .
بسياري از فرآيندهاي متابوليكي در گياهان و جانواران وابسته به نيتروژن مي باشند .
شناخته شده ترين نقش نيتروژن در گیاهان شركت درتشكيل اسيد هاي آمينه و پروتئين ها مي باشد .
از زماني كه روش هابر-بوش در اوايل قرن بيستم براي سنتز نيروژن توسعه داده شد اهميت اين عنصر در تداوم عرضه مواد غذايي در جهان رو به افزايش گذاشته است .
در حال حاضر نيمي از مواد غذايي كه امروزه در جهان توليد مي شود به پشتوانه مصرف كودهاي ازته مي باشد .
توليد تمامي كودهاي ازته از گازهاي هيدروژنه و ازت اتمسفري آغاز شده و طي مراحي به آمونياك تبديل ميگردد .
بزرگترين منبع هيدروژن گاز طبيعي (متان) است .
پس از اينكه هيدروژن و نيتروژن تحت فشار و دماي بالا براي تشكيل آمونياك قرار گرفتند بسياري از كودهاي ازته ميتوانند ساخته شوند .
اوره معمول ترين كود ازته است اما كودهاي ازته بسياري از آمونياك استخراج مي شوند . براي مثال مقداري از آمونياك اكسيده شده تا كود نيترات توليد شود . نمونه اين فرآيند (تبديل آمونياك به نيترات) در خاك هاي كشاورزي از طريق فرآيند ميكروبي نيتريفيكاسيون اتفاق مي افتد .
از آنجا که تولید گاز هیدروژن مورد نیاز برای سنتز آمونیاک تا حد زیادی از گاز طبیعی می آید، قیمت این ماده خام اولیه عامل عمده ای در هزینه های تولید آمونیاک است . کارخانه های توليد آمونیاک در نقاط مختلف جهان در واكنش به نوسانات قیمت گاز باز يا بسته مي شوند . هزینه های انرژی بالاتر همیشه به قیمت های بالاتر برای همه کودهاي ازته ختم می گردد . تعداد منابع آلی نیتروژن كه برای کوددهی محصول مورد استفاده قرار ميگيرد وجود محدود است .
اما به خاطر داشته باشيد كه بسياري از نيتروژني كه از كودهاي حيواني ، كمپوست ها و بقاياي گياهي به دست مي آيد از محصولاني است كه كودهاي ازته به دفعات برايشان به كار رفته است.(رهروان رویش سبز)
بنابراين نيتروژن در بسياري از كودهاي آلي از يك كود غيرآلي منشاء گرفته است .
کود های ازته به وضوح سهم اساسی در حفظ یک منبع مناسب از عناصر غذایی دارد .
با اين حال مدیریت دقیقي مورد نياز است تا نيتروژن را در اشكال و سطوحي نگه دارد كه بيشترين فايده را در حفظ گیاه سالم داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست