نكاتي در رابطه با حلاليت و اختلاط كودها

نکاتی در رابطه با حلالیت و اختلاط کودها 

هنگام كاربرد كودها از طريق آب آبياري ( كودآبياري )، ضروري است كه با برخي نكات مهم در رابطه با حلاليت كودها آشنايي داشته باشيد .
مفهوم حلاليت كود :
حلاليت يك كود به ميزان حداكثري از كود گفته مي شود كه ميتواند به طور كامل در ميزان معيني آب مقطر و دماي معين حل شود.
توليدكنندگان كود ميتوانند ميزان حلاليت كود توليديشان را اعلام كنند و البته ممكن است توليدكنندگان مختلف داده هاي مختلفي در رابطه با ميزان حلاليت يك كود خاص ارائه دهند و اين به علت استفاده افزودني هاي متفاوت در محصولات مختلف مي باشد . همچنين برخي از كودها حاوي باقي مانده هاي نامحلول مي باشند .(رهروان رویش سبز)
عوامل متعددي بر ميزان انحلال كودهاي مصرفي تاثير گذار است از جمله دما ، اسيديته ، سختي آب و ….
آماده سازي محلول :
در هنگام حل كردن يك كود نبايد از مقدار مجاز آن تجاوز كنيد در غير اينصورت ممكن است رسوب ايجاد شود و سيستم آبياري را مسدود نمايد. به علاوه ممكن است عناصر غذايي كه ميخواهيد از طريق اين محلول تامين كنيد از دسترس خارج شود و درصد دلخواه به دست نيايد .
اختلاط كودها :
در هنگام اختلاط كودهايي كه يك عنصر مشترك دارند ( به عنوان مثال نيترات پتاسيم و سولفات پتاسيم ) ميزان انحلال كود كاهش مي يابد. در چنين مواردي نميتوان تنها به درجه حلاليت كود بسنده كرد .
چنين اتفاقي در هنگام حل كردن يك كود در آبي با ميزان بالايي از مواد معدني مانند كلسيم، منيزيم و سولفات رخ ميدهد . يعني ميزان انحلال پذيري كود كاهش مي يابد .
در چنين مواردي واكنش هاي شيميايي ديگري اتفاق مي افتد و محاسبات پيچيده مي شود . معمولا اين محاسبات در مزرعه انجام ناپذير است و به جاي آن از روش آزمون و خطا استفاده ميگردد .
قابليت اختلاط كودها :
برخي از كودهای شیمیایی نبايد با هم و در يك تانكر مخلوط و استفاده گردند زيرا از واكنش آنها به سرعت نمكي غير قابل حل تشكيل ميگردد.(رهروان رویش سبز)
مثالي در اين زمينه اختلاط كودهاي حاوي كلسيم با كودهايي است كه حاوي فسفات و سولفات مي باشند.
تست اختلاط پذيري:
گفته شد زمان اختلاط كودها بايد توسط شخصي كه با درجه حلاليت كود و واكنش هاي حاصله آشنايي داشته باشد انجام گردد.
به منظور جلوگيري از ايجاد رسوب هاي ناخواسته توصيه مي شود تست اختلاط پذيري انجام شود.
در اين آزمايش ابتدا كود را در يك بطري ( شيشه آزمايش ) با همان آبي كه براي آبياري استفاده ميشود مخلوط كنيد. مقدار مصرف كودها بايد دقيقا هماني باشد كه در تانك اصلي مورد استفاده قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشيد كه بايد محلول حاصله شفاف باشد و ظاهري شيري نداشته رسوب ايجاد نكند در غيراينصورت تست را با غلظت كمتر تكرار كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست