معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: فرسایش خاک طی سال‌های گذشته از احیای آن پیشی گرفته است که تقویت پوشش سبز گیاهی می‌تواند بهترین راه برای حفظ منابع موجود باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیمراد اکبری امروز در مراسم روز جهانی خاک که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، به اهمیت حفاظت از خاک اشاره کرد و گفت: این روزها همه نگران کیفیت آب و خاک هستند، به طوری که این موضوع به گفتمان فراگیر تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: خاک به عنوان یکی از مؤلفه‌های مغفول مانده منابع طبیعی در چرخه به هم تنیده اکولوژیک جهان و حتی ایران است و هنوز آگاهی عمومی نسبت به مخاطرات تهدیدکننده کیفیت و کمیت خاک در کشور بسیار پایین است.

معاون وزیر جهاد در امور خاک همچنین از نمایندگان مجلس و دولت به دلیل اهمیت ویژه‌ای که برای مبحث احیای خاک در برنامه ششم در نظر گرفته‌اند، قدردانی کرد و گفت: بهبود وضعیت 500 هزار هکتار از اراضی خاک کشاورزی در برنامه ششم دیده شده که امیدواریم اعتبار پیش‌بینی شده برای آن نیز اختصاص یابد.

وی اجرای برنامه‌هایی همچون مقابله با پدیده ریزگردها، مقابله با بیابان‌زایی، پایش کود و سهم عملیات آبخیزداری و کشاورزی حفاظتی را از جمله کارهای مهم وزارت جهاد کشاورزی طی چند سال اخیر برای حفاظت از خاک عنوان کرد.

همچنین خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با اظهار نگرانی نسبت به فرسایش بادی و خاکی کشور اظهار کرد: استفاده نادرست و مداخله انسان از عوامل تجدیدپذیر فرسایش بادی و خاکی قهر طبیعت را به همراه داشته است، در حالی که با حفظ پوشش گیاهی و جنگلی، خبری از فرسایش بادی و آبی در کشور نیست.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه سطح عملیات آبخیزداری 3 میلیون هکتار و عملیات بیابان زدایی در سطح 600 هزار هکتار انجام شده است، اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه سطح عملیات آبخیزداری 10 میلیون هکتار و عملیات بیابان زدایی یک میلیون و 200 هزار هکتار پیش بینی شده است.

آقایی با بیان اینکه سرعت تخریب از سرعت احیا و حفاظت پیشی گرفته است، گفت: مطالعات طرح آبخیزداری در کشور در سطح 44 میلیون هکتار انجام شده اما تنها 3 میلیون هکتار عملیات صورت گرفته است و برای اینکه این 3 میلیون هکتار را به عدد 10 میلیون هکتار برسانیم، لازم است مسئولان  اجرایی و دولت توجه کافی را به این قانون داشته باشند، چرا که با توجه به پدیده ریزگردها و فرسایش بادی در آینده خودشان گرفتار خواهند شد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: اگر عملیات آبخیزداری و بیابان‌زدایی به موقع صورت نگیرد گرفتار پدیده ریزگردها و فرسایش بادی خواهیم شد که از این رو انتظار می رود در سال 97 بودجه مناسبی به این امر اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به آنکه با اعتبارات دولتی تنها نمی توان به اهداف مورد نظر دست یافت، بنابراین نقش مردم در این پروژه ها را نباید نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار فارس، همه ساله روز چهاردهم آذر به عنوان روز جهانی خاک در ایران برگزار می‌شود که امسال به دلیل تعطیلات به 19 آذر موکول شد.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960919000955

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست