رشد و توسعه پایدار مهم ترین بحث در بخش کشاورزی است که مسئولان امر به سبب حفظ منابع گران بهای آب و خاک، منابع طبیعی و محیط زیست بر آن تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رشد توسعه پایدار کشاورزی یکی از شاخص ترین اهداف دولت هاست که تحقق آن از طریق تحولات بنیادین همه جانبه در ساختار کشاورزی، مدیریت و بهره برداری مطلوب از منابع و امکانات ،سازماندهی و هدایت سنجیده فعالیت ها در چارچوب برنامه ریزی علمی و منطقی امکان پذیر خواهد بود.

آمار ها حاکی از رشد مثبت مستمر  بخش کشاورزی  در چند سال اخیر است که این امر نشان از پایداری تولید محصولات به شمار می رود.

محمود حجتی  وزیر جهاد کشاورزی، تولید پایدار را نخستین و مهم ترین بحث در بخش کشاورزی می داند چرا که این امر حفظ منابع گران بهای آب و خاک، محیط زیست، منابع طبیعی و افزایش بهره وری را به همراه دارد.

حال انتظار می رود با تاکید وزیر جهاد کشاورزی، تولید پایدار یکی از مهم ترین دغدغه های بخش کشاورزی شود.

علی اشرف منصوری مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به اینکه توسعه گلخانه ها راه علاج کشاورزی از بحران کنونی آب است، اظهار کرد: در شرایط فعلی که کشور با مشکل تامین آب  روبروست، انتقال کشت از  فضای باز به فضای گلخانه تنها راه علاج کشاورزی از بحران منابع آبی است.

به گفته وی توسعه گلخانه ها؛ پایداری تولید، توسعه صادرات و کمک به دولت در بحث اشتغال را به همراه خواهد داشت.

منصوری میزان بهره وری مصرف آب و تولید در فضای گلخانه را 10 برابر فضای آزاد اعلام کرد و افزود: با توجه به تاکید وزیرجهاد کشاورزی، انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به فضای بسته باید در دستور کار قرار گیرد چرا که حفظ منابع پایه امری ضروری است.

مدیر عامل شرکت شهرک های کشاورزی پایداری تولید را عاملی مهم در حفظ منابع پایه از جمله آب دانست.

 تولید پایدار از هدر رفت منابع آبی جلوگیری می کند

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه تولید پایدار مهم ترین دغدغه بخش کشاورزی به شمار می رود، اظهار کرد: ایجاد فضای مناسب برای بازرگانی محصولات کشاورزی،توسعه مکانیزاسیون و مدرنیزاسیون صنایع تبدیلی و تکمیلی نقش بسزایی در تحقق تولید پایدار دارد.

وی با اشاره به تاکید وزیر جهاد بر تولید پایدار بخش کشاورزی افزود: وزیر جهاد کشاورزی نماینده جامعه کشاورزان است که با پیگیری های لازم  انتظار می رود امتیازات لازم برای کشاورزان را کسب کند.

اسدی ادامه داد: با توجه به آنکه امنیت غذایی ایران در گرو جامعه کشاورزی است،پایداری تولید از هدر رفت منابع ارزشمند آب و خاک جلوگیری می کند.

 عضو شورای خانه کشاورز با اشاره به اینکه در برخی مناطق ،منابع ارزشمند آب را بی آنکه کشاورزان اندوخته ای داشته باشند از دست داده ایم،بیان کرد: براین اساس اجرای پایداری تولید در بخش کشاورزی امری ضروری است به طوریکه با وجود شرایط کنونی،اجرای آن از همین امروز دیر است.

وی از کاهش بودجه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی  خبر داد و گفت:  در چنین شرایطی که کشور به خاطر دفاع از ارزش ها تحت فشار قدرت هاست، بنابراین بودجه امنیتی بر صنایع تبدیلی در اولویت است .اما با وجود  محدودیت منابع مالی این امور باید به بخش خصوصی واگذار شود که لازمه تحقق این امر اطمینان خاطر سرمایه گذاران از سوی مسئولان نسبت به سرمایه گذاری در این بخش  است.

به گفته اسدی بخش خصوصی به سبب نبود بازارهای مناسب و اطمینان از بازارهای صادراتی به سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی ورود نمی کند که در چنین شرایطی دولت با تسهیل در ایجاد زیرساخت ها می تواند افراد را نسبت به سرمایه گذاری در این بخش ترغیب کند.

تولید پایدار مهم ترین دغدغه بخش کشاورزی

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت:با توجه به منابع ارزشمند آبی و خاکی، تولید پایداریکی از مهم ترین دغدغه بخش کشاورزی به شمار می رود.

به گفته وی اصلاح زیرساخت های کشاورزی،توسعه سیستم های آبیاری نوین مطابق با استانداردهای دنیا و آموزش کشاورزان از مهم ترین راهکارهای اقتصاد پایدار محسوب می شود.

تولید پایدار، حلقه مفقوده بخش کشاورزی

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به اینکه حلقه های مفقوده بخش کشاورزی ضربه مهلکی به تولید پایدار وارد می کنند،بیان کرد: خرید تضمینی و عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا مسکنی کوتاه برای بهره برداران بخش به شمار می رود چرا که برای دستیابی به تولید پایدار باید تمهیدات اساسی به کار گرفته شود.

وی با انتقاد از نواقص زنجیره های تولید ،گفت: تا زمانی که زنجیره تولید کامل نشود و بهره بردار اطلاع دقیقی از تقاضای بازار داخلی و صادراتی نداشته باشد، دستیابی به تولید پایدار غیر ممکن خواهد بود.

http://www.yjc.ir/fa/news/6410052/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%BA%D8%AF%D8%BA%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست