اهواز – ایرنا – معاون نظارت و هماهنگ کننده معاون اول رئیس جمهوری گفت: گام نخست طرح بزرگ و ملی 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان و ایلام آخر تیر ماه 97 به پایان می رسد و گام دوم طرح نیز پس از مطالعات دقیق اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و تامین آب شروع خواهد شد.

به گزارش ایرنا رضا ویسه سه شنبه شب پس از نشست بررسی چالش های فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان و ایلام در جمع خبرنگاران در تالار بوستان اهواز افزود: تا پایان تیر سال آینده 295 هزار هکتار از اراضی تجهیز شده طرح 550 هزار هکتاری به بهره برداران محلی تحویل قطعی و فاز دوم این طرح نیز در کوتاه ترین زمان ممکن آغاز خواهد شد.
وی پیشرفت فاز اول طرح را در مجموع 86 درصد اعلام کرد.
ویسه گفت: برخی مقدمات اجرای فاز دوم همچون زهکش های اصلی نیز انجام شده ولی امیدواریم با برنامه ریزی دقیق تا سال 1400 کل این طرح به اتمام برسد تا مردم خوزستان و کشاورزان پرتلاش استان از مزایای اقتصادی و اجتماعی این طرح بهره مند شوند.
معاون نظارت و هماهنگ کننده معاون اول رئیس جمهوری، خوزستان را سرزمین برکت با ظرفیت های مهم و تعیین کننده در اقتصاد ملی کشور توصیف کرد و گفت: دولت همه تلاش خود را برای پیشرفت و اتمام طرح 550 هزار هکتاری به کار خواهد بست.

* تخصیص آب برای اجرای گام دوم طرح 550 هزار هکتاری
ویسه در این گفت وگوی خبری با بیان اینکه وزارت نیرو به طور رسمی با تخصیص آب برای اجرای گام دوم طرح 550 هزار هکتاری موافقت کرده است افزود:هرچند با توجه به وضعیت آب و هوایی در کشور و کاهش شدید نزولات جوی برای تامین آب نگرانی هایی وجود دارد ولی وزارت نیرو همه تلاش خود را به تامین آب گام دوم این طرح زیربنایی که مصوب سفر مقام معظم رهبری است معطوف خواهد کرد.
وی گفت: وزارت نیرو مطالعات خود را برای تامین آب گام دوم طرح 550هزار هکتاری شروع کرده است ولی امیدواریم همزمان با شروع گام دوم ،آب در اختیار پیمانکاران موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهادکشاورزی ، که مجری اصلی طرح 550هزار هکتاری است قرار گیرد.
ویسه گفت:گام دوم طرح 232هزار هکتار است و به نظر می رسد با انجام مطالعات زمان بندی و پیش بینی های لازم ، تا سال 1400 بتوانیم این طرح بزرگ ملی را به پایان برسانیم.

* الزامات زیست محیطی در گام دوم طرح در نظر گرفته می شود
معاون نظارت و هماهنگ کننده معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه هیچ طرحی بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی اجرا نمی شود افزود: مسائل زیست محیطی گام دوم طرح 550هزار هکتاری قطعا’ لحاظ خواهد شد و نگرانی ها و دغدغه های سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص مد نظر قرار می گیرد.
ویسه با اشاره به طرح برخی نگرانی های زیست محیطی که در این جلسه مطرح شد اظهار داشت: در این ارتباط جلسه ای نیز با عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تهران برگزار خواهد شد تا مجوز زیست محیطی این بخش از طرح ، صادر شود.

*با اجرای طرح 550 هزار هکتاری تولیدات کشاورزی استان به 25 میلیون تن می رسد
مدیرعامل جهاد نصر نیز در این نشست گفت: طرح بزرگ 550 هزار هکتاری خوزستان تا سال 1400 با تخصیص و برداشت سه میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به اتمام می رسد.
یدالله شمایلی سه شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اهواز افزود: با اجرای کامل این طرح عظیم ملی، تولید محصولات باغی و زراعی خوزستان از 16 میلیون تن در سال به 25 میلیون تن خواهد رسید.
وی گفت: گام نخست این طرح عظیم ، تا پایان تیر ماه 1397 با تحویل قطعی 296هزار هکتار به بهره برداران محلی
به پایان می رسد و سپس عملا’ وارد گام دوم این طرح خواهیم شد.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهادکشاورزی ، موافقت تخصیص آب برای گام دوم طرح 550هزار هکتاری از سوی وزارت نیرو را نویدبخش اجرای گام دوم این طرح بیان کرد و افزود:100میلیون دلار از محل تخصیص 1.5 میلیارد دلار این طرح ، برای احداث شبکه های اصلی و فرعی آبرسانی و زهکشی به سازمان آب و برق خوزستان اختصاص یافته تا زمینه ساز شروع گام دوم طرح باشد.
شمایلی به برداشت سه میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای گام دوم طرح 550هزار هکتاری خوزستان و ایلام اشاره کرد و افزود: فاینانس خارجی نیز یکی از راههای پیشنهادی برای این طرح است که امید است چالشی به نام تامین مالی این طرح نداشته باشیم.
هیات دولت در سفر دی ماه 1392 به خوزستان ، با برداشت و تخصیص 1.5میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای فاز نخست طرح 550هزار هکتاری موافقت کرد.
به گزارش ایرنا رضا ویسه معاون نظارت و هماهنگ کننده معاونت اول رئیس جمهوری روز سه شنبه وارد خوزستان شد و به اتفاق استاندار خوزستان و چند مسئول کشوری از بخش هایی از طرح 550هزار هکتاری در مناطق ابوفاضل ، ویس ، سلامات و داریون شوشتر بازدید کردند و در جریان ابعاد پیشرفت این طرح بزرگ ملی قرار گرفتند.
نشست بررسی ابعاد و چالش های طرح 550هزار هکتاری به خصوص در بخش تامین و تخصیص آب ، مسائل زیست محیطی ، الگوی کشت و نظام بهره بردای از این اراضی سه شنبه شب با حضور ویسه در تالار بوستان اهواز برگزار شد.
طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سال 1375 همزمان با سفر معظم له به خوزستان به تصویب رسید ولی به علت ناچیز بودن اعتبارات ، این طرح به کندی پیش رفت.
500هزار هکتار از این اراضی در خوزستان و 50هزار هکتار در استان ایلام واقع شده است.
به گزارش ایرنا طرح 550هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سفر 1375 مقام معظم رهبری به تصویب رسید ولی به علت ناکافی بودن اعتبارات طرح ، اجرای آن زمان بر و طولانی شد تا اینکه در سفر دی ماه 1392 حجت الاسلام حسن روحانی و هیات دولت به خوزستان ، مصوب شد 1.5میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای شتاب گرفتن این طرح برداشت شود.
پیشنهاد شده برای اجرای گام دوم طرح 550 هزار هکتاری ، سه میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشت تا از طریق فاینانس خارجی منابع مالی این طرح تامین شود.
500 هزار هکتار از این طرح در خوزستان و 50 هزار هکتار آن در استان ایلام واقع شده است.
معاون نظارت و هماهنگ کننده معاون اول رئیس جمهوری روز سه شنبه به همراه استاندار خوزستان از بخش هایی که این طرح اجرا شده و درحال اجراست در مناطق باوی در شمال شرق اهواز و داریون میان آب شوشتر بازدید کرد.

http://www.irna.ir/fa/News/82814701

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست