خرم آباد – ایرنا – رئیس بخش بیماری‎ های گیاهی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: 50 گونه بیماری گندم در کشور شناسایی شده که لازم است به منظور جلوگیری از آنها بذر سالم در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

 به گزارش ایرنا، محمد رضوی روز سه شنبه در کارگاه آموزشی پایش و مدیریت عوامل خسارت زای زنده مزارع گندم در سرسرای همایش های جهاد کشاورزی لرستان افزود: استفاده از بذر سالم یکی از راه های جلوگیری از بیماری های گندم است.
وی وجود عامل بیماری زا، حساس بودن روند و شرایط اقلیمی را سه شرط مهم برای نداشتن بیماری های گندم عنوان کرد و گفت: زنگ زرد، قهوه ای و سیاه به ترتیب از اهمیت بالایی در بین بیماری های گندم برخوردار هستند.
رضوی افزود: سال گذشته در برخی استان ‎های کشور شیوع بیماری لکه نواری باکتریایی گندم به صورت اپیدمی رخ داد و با توجه به بارندگی ‎های اخیر در کشور به دلیل تغییرات آب و هوایی ممکن است امسال نیز این مساله رخ دهد.
رضوی با بیان اینکه پیش آگاهی کشاورزان می تواند در جلوگیری بسیاری از بیماری ها موثر باشد، گفت: زنگ ها از جنوب کشور شروع و به مناطق شمالی می آیند و امکان گسترش بیماری های دیگر در منطقه زنگ وجود دارد.
رئیس بخش بیماری‎ های گیاهی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی افزود: احتمال شیوع بیماری لکه نواری باکتریایی گندم به صورت اپیدمی در کشور وجود دارد و استان های لرستان و همدان، کانون‎ آلودگی بیماری لکه نواری باکتریایی گندم هستند.
این مسئول اظهار کرد: در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی حدود 6 شرکت دانش بنیان در زمینه بیماری‎های گیاهی فعال است و به تازگی یک شرکت نیز در تهیه نانو کپسول‎ها برای کنترل عوامل بیماری‎ زا فعالیت می‎ کند.
وی با بیان اینکه سالانه 215 میلیون هکتار گندم با برداشت 730 میلیون تن در جهان کشت می شود، گفت: این آمار در ایران ٦ میلیون هکتار با برداشت 9 تا 15 میلون تن است که ٦٠ درصد آن به صورت دیم و 40 درصد دیگر آبی است.
به گفته وی، میزان برداشت گندم در ایران به شرایط آب و هوا و اقلیم منطقه بستگی دارد.
٨٠٠ هزار هکتار زمین کشاورزی در لرستان وجود دارد که ٢٠٠ هزار هکتار آن آبی و 600 هزار هکتار دیگر دیم است.
http://www.irna.ir/fa/News/82902988

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست