نقش پتاسیم در افزایش مقاومت گیاه در برابر آفت

نقش پتاسیم در افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات

شاید پتاسیم موثرترین عنصر، در بین تمام عناصر غذایی باشد که بیماری ها و آفات گیاهی را تحت تأثیر قرار می دهد. این عنصر تقریبا در تمام عملكردهای سلولی دخالت دارد و تنظیم كننده فعالیت آنزیم ها است. بررسی ها نشان داده است تغذیه مطلوب پتاسیمی، سبب افزایش مقاومت گیاه به الودگی های نماتدی می شود. محققین در گزارشی با بررسی ۵۳۴ منبع خاطر نشان نمودند که پتاسیم در ۶۵ درصد موارد، موجب بهبود سلامت گیاه و در ۲۳ درصد موارد برای سلامت گیاه زیان آور بوده است (برخی از اثرات زیان آور می تواند به علت غلظت بالای پتاسیم باشد که همین امر جذب منیزیم، كلسیم و یا نیتروژن آمونیومی را كاهش می دهد). همچنین بیان نمودند پتاسیم در ۷۰ درصد از موارد، بیماری های قارچی و باكتریایی، در ۶۰ درصد از موارد حمله حشرات و كرم ها و نیز در اكثر موارد اثرات نماتدها و ویروس ها را كم می كنند. اثر پتاسیم بر عملكرد محصول می تواند براساس نوع عامل بیماری زا تغییر نماید.(رهروان رویش سبز)
بر اساس تحقیقات صورت گرفته عنصر پتاسيم در گیاهان موجب ترميم سريع زخم هاي گياه می شود و بر فعاليت پاتوژن هایی كه از طريق زخم ها نفوذ مي كنند تاثير مي گذارد. گیاهان دچار کمبود پتاسیم نسبت به حشرات و بیماری ها حساستر بوده و دریافت مناسب پتاسیم در گیاهان باعث افزایش مقاومت  گیاه به آفات و بیماری ها می شود. پتاسیم با تنظیم مسیرهای متابولیکی گیاه بویژه مسیرهای متابولیکی ساخت ترکیبات فنلی، کربن و نیتروژن و تولید اکسیژن فعال می تواند باعث افزایش مقاومت به بیماری های گیاهی شود.
بر طبق تحقیقات انجام شده شته های سویایی که روی گیاهان دچار کمبود پتاسیم رشد کرده بودند توانایی تولید جمعیت های موسس بیشتری را در مقایسه با شته های رشد کرده روی گیاهان دارای سطوح مناسب پتاسیم داشتند. مصرف پتاسیم در مزارع باعث کاهش میزان آلودگی و طغیان 70% بیماری های قارچی، 69% بیماری های باکتریایی، 63% میزان آلودگی به حشرات و کنه ها و 41% آلودگی های ویروسی در مزارع می شود و از طرف دیگر باعث افزایش 42% تولید محصول در گیاهان آلوده به بیماری های قارچی، افزایش 57% تولید هنگام ابتلا به بیماری های باکتریایی، افزایش 36% تولید در هنگام حمله حشرات و کنه ها و نهایتا افزایش 36% تولید محصول گیاهان آلوده به بیماری های ویروسی در مقایسه به گیاهان مزارع آلوده بدون کاربرد کود پتاسیم می شود . از سوی دیگر متوازن بودن سطح پتاسیم در گیاهان باعث افزایش مقاومت گیاه نسبت به استرس های سرمایی می شود.(رهروان رویش سبز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست