نام علمی: Corylus avellana
نوع گیاه: درخت میوه آجیلی
نیاز نوری: آفتاب کامل
نیاز آبی: زیاد
نوع خاک: شنی-رسی
اسیدیته خاک: خنثی تا کمی اسیدی
نیاز نوری:
درختان فندق به مکانهایی با نور کامل آفتاب حداقل 6 تا 8 ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارند.  مکانهای سایه برای این گیاه مناسب نیست و چنین شرایطی موجب عدم رشد گیاه و عدم شکل گیری میوه و یا ریزش میوه در مراحل اولیه رشد می شود.
نیاز آبی درخت فندق:
یکی از اساسی ترین نیازهای درختان فندق وجود رطوبت کافی در محیط اطراف درخت است زیرا ریشه های سطحی و برگ های پهنی دارد مناطقی که دارای بارندگی متوسطی بوده و توزیع بارندگی نیز در طول فصل مناسب است برای کاشت فندق مناسب است. دور آبیاری درختان فندق بسته به شرایط آب و هوایی و خاک از 4 تا 7  روز می باشد.  
نیاز سرمایی درخت فندق:
درختان فندق برای رشد بهتر  به زمستان نسبتا سرد و تابستان خنک نیاز دارند. این درختان جهت رفع نیاز سرمایی باید مدت نسبتا طولانی در معرض سرما قرار بگیرند. برای رفع نیاز سرمایی خود 800-1700 ساعت دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد لازم دارد.
خاک مورد نیاز برای کاشت فندق:
نوع خاک مناسب برای کاشت درخت فندق در مناطق مختلف متفاوت می باشد ولی بطور کلی نیاز به خاکی دارد که نیمه عمیق تا عمیق باشد(حداقل 50 سانتی متر) و حاصلخیز و دارای زهکشی خوبی باشد. درخت فندق به خاک های آهکی حساس می باشد بنابراین باغهای فندق نباید در زمین هایی احداث شوند که میزان آهک آنها از 10 درصد بیشتر باشد. از طرفی کاشت درخت فندق را در اراضی مرطوب و سنگن و بدون زهشکی مناسب توصیه نمی شود، زیرا ریشه های فندق به کمبود اکسیژن و خفگی حساس می باشد. بهترین خاک برای کاشت فندق خاک شنی-رسی هوموس دار با زهکشی مناسب می باشد. خاک های خنثی تا کمی اسیدی با PH حدودا 6 برای کاشت فندق مناسب می باشد.
نکاتی در رابطه با درختان فندق:
درختان فندق نسبت به مناطق مرطوب به علت رشد عوامل بیماری زایی گیاهی حساس می باشند. درخت فندق نسبت به سرما مقاوم می باشد. از کاشت فندق در مناطق پست که هوای سرد در انجا باقی می ماند باید خودداری کرد. همچنین زمستانهای طولانی و بسیار سرد و قرار گرفتن درخت در معرض دمای کمتر از 25- درجه سانتی گراد خطر یخ زدن و از بین رفتن چوب درخت را به دنبال دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست