کاویانی از افزایش ۱۵ درصدی سطح زیر کشت پنبه خبر داد و گفت: امسال پیش بینی می‌شود که سطح زیر کشت به ۸۰ هزار هکتار برسد.

 

محمدحسین کاویانی، مدیرعامل صندوق پنبه در گفت‌وگو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش ۱۵ درصدی سطح زیر کشت پنبه نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: تاکنون در سطح ۵۰ هزار هکتار قرارداد کشت پنبه منعقد شده است، پیش بینی می‌شود در سال زراعی جدید سطح زیر کشت به ۸۰ هزار هکتار برسد.

 

وی از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید پنبه خبر داد و افزود: در سال زراعی جدید پیش بینی می‌شود که از برداشت حداقل ۱۸۰ هزار تن وش از مزارع رقمی حدود ۶۰ هزار تن پنبه تصفیه شده استحصال شود.

 

کاویانی با اشاره به اینکه ماهانه حداقل پنج هزارتن پنبه مورد نیاز صنایع نساجی باید وارد شود، بیان کرد: در فروردین ۸ هزارتن و اردیبهشت ۶ هزار تن پنبه وارد کشور شد که براساس آمار تا پایان فروردین ۴ هزار و ۵۰۰ تن پنبه تولید داخل در انبار‌ها موجود بود که هم اکنون تنها ۲ هزار و ۹۰۰ تن از پنبه داخلی باقی مانده است.

 


 

بیشتر بخوانید: کالاهای مصرفی بیشترین اقلام وارداتی در مناطق آزاد / کارخانه‎های نساجی نیازمند مواد اولیه هستند

 


 

مدیرعامل صندوق پنبه نیاز سالانه صنایع نساجی به واردات پنبه را ۵۰ تا ۶۰ هزار تن اعلام کرد.

 

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی امکان خوداتکایی تولید پنبه وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه زراعت شالی در استان‌های شمالی رقیب سرسخت پنبه است، از این رو با افزایش درآمد مزارع شالی، تولید برنج رونق پیدا کرده است به طوریکه با وجود فراهم بودن توسعه کشت پنبه در گلستان، کشاورزان به کشت برنج به سبب مصرف آب کمتر و قیمت مناسب محصول تمایل بیشتری دارند.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت تضمینی پنبه جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، بیان کرد: در سال زراعی ۹۸-۹۷ قیمت تضمینی هر کیلو پنبه ۳ هزار و ۶۰۰ تومان است، در حالیکه کشاورزان انتظار دارند محصول خود را حداقل با قیمت ۷ تا ۸ هزار تومان به فروش برسانند چرا که اگر کشاورزان به قیمت تضمینی پنبه توجه داشتندحتی یک هکتار زیر کشت این محصول نمی‌رفت.

 

کاویانی در پایان با اشاره به اینکه عملکرد کشت پنبه با سایر محصولات همچون پیاز و سیب زمینی قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: با وجود آنکه در هر هکتار ۶۰ تا ۱۰۰ تن پیاز و سیب زمینی برداشت می‌شود، اما نرخ کنونی این محصولات در بازار ۴ تا ۶ هزار تومان است. در حالیکه حداکثر عملکرد کشت پنبه ۲.۵ تا ۳ تن در هکتار بوده که قیمت تضمینی نظر کشاورزان را جلب نمی‌کند.

 

https://www.yjc.ir/fa/news/6945972/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%B1%DB%B5-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D9%86%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%DB%B6%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%86-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B1%D8%B3%D8%AF

 

انتهای پیام/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست