در حالی که طرح الگوی کشت طی د و برنامه است به تعویق افتاده مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد می‌گوید این طرح به تازگی آماده شده است اما برای اجرای آن نیاز به همکاری سایر نهادها از جمله قوه قضاییه و وزارت کشور است و وزارت جهاد به تنهایی توان اجرا ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جوان سرافرازی مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چرا طرح الگوی کشت که می‌تواند عامل مهمی در کنترل مصرف آب کشاورزی و جلوگیری از کشت‌های آب‌بر مانند خربزه و هندوانه باشد پس از گذشت یک دهه اجرایی نمی‌شود، گفت: طرح الگوی کشت در وزارت جهاد کشاورزی تقریباً آماده است اما مشکل و محدودیت ما در اجرا است، باید همه نهادها از جمله وزارت کشور و قوه قضاییه با وزارت جهاد کشاورزی در اجرای این طرح همکاری کنند.

منظور این مقام مسئول این است که 4.5 میلیون بهره‌بردار کشاورزی در کشور وجود دارد و اینکه به آنها اجبار کنیم چه محصولی را بکارند و چه محصولی را نکارند امکانپذیر نیست و باید نهادهایی مانند قوه قضاییه هم با آنها همکاری کند تا کشاورزان را مجبور به کشت یا عدم کشت برخی محصولات بکنند.

سرافرازی توضیح داد: در حال حاضربرنامه الگوی کشت مشخص را کرده‌ایم تا در دشت‌ها و مناطق کشور چه محصولاتی کشت شود و چه محصولاتی کشت نشود.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد به دنبال این است که تنها کشت محصول برنج در گیلان و مازندران اجرایی شود، گفت: ممنوعیت کشت برنج در سایر استان‌ها را نمی‌توانیم اجرایی کنیم و کشاورزان به محض اینکه آبی پیدا می‌کنند اقدام به کشت برنج می‌کنند.

خبرنگار فارس توضیح داد که برای مدیریت و اجرای الگوی کشت نیاز به قوه قهریه نیست، می‌توان با اعمال مدیریت مثلاً در نظر گرفتن قیمت خرید تضمینی برای محصولات اساسی و مهم و حمایت‌های ویژه از آنها و در مقابل عدم حمایت از محصولاتی آب‌بر و غیرضرور مانند هندوانه و خربزه می‌توان در نهایت کشاورزان را به سمت کشت محصولات اساسی سوق داد.

اخیراً رئیس جمهور، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرده که به سمت تولید کالاهای اساسی در کشور بروند، در حال حاضر ایران بزرگترین واردکننده دانه‌های روغنی و 90 درصد وابسته به واردات این محصول است همچنین 70 درصد خوراک دام و طیور را وارد می‌کند، سالانه بیش از یک میلیون تن برنج، یک میلیون تن شکر و 100 هزار تن چای و 150 هزار تن گوشت وارد می‌کند. در مقابل جایگاه اول و دوم خربزه و هندوانه دنیا را دارد، 5.5 میلیون تن گوجه‌فرنگی تولید می‌کند و تقریباً در تولید محصولات صیفی سرآمد است اما کارشناسان معتقدند باید تولید محصولات کشاورزی به سمت محصولات اساسی و استراتژیک سوق یابد. محصولاتی مانند هندوانه، خربزه و صیفی‌جات بسیار آب‌بر هستند.

سرافرازی تأکید کرد: باید در اجرای الگوی کشت سایر نهادها هم به وزارت جهاد کشاورزی کمک کنند تا اگر آنها از این طرح پیروی نکردند زمین‌های زراعی آنها قلع و قمع شود.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی از کشت برنج تنها در 2 استان گیلان و مازندران حمایت می‌کند، گفت: در حال حاضر کشت برنج در 17 استان در حال انجام است اما وزارت جهاد هیچ حمایتی از کشت برنج در سایر استان‌ها ندارد.

وی ادامه داد: در شرایط پرآبی و بارندگی که امسال در خوزستان داشتیم و از طرفی قیمت کنونی برنج در کشور بالاست امکان برخورد جدی با کشت برنج در سایر استان‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد و این امر نیازمند یکسری قوانین است.

این مقام مسئول ادامه داد: طی 60 سال گذشته با ورود تکنولوژی حفر چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق سرعت گرفت به طوری که دولت نتوانست از این مسأله جلوگیری کند. به همین دلیل در کارگروه تعادل‌بخشی مشترک وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برخورد با چاه‌های غیرمجاز در دستور کار قرار گرفت.

به گفته سرافرازی، در حال حاضر 700 هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که حدود 50 درصد آنها غیرمجاز است.

به گفته مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد در حال حاضر 30 هزار مترمکعب کسری مخازن آب‌های  زیرزمینی است که تهدید جدی برای بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

https://www.farsnews.com/news/13980320000283/%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست