نام علمی:  Punica granatum
نوع گیاه: درخت میوه مناطق گرمسیری
نیاز نوری: آفتاب کامل
نیاز آبی: زیاد
نوع خاک: ماسه ایی
اسیدیته خاک: 6/5-7/5
نیاز نوری درختان خرما:
درختان خرما آب و هوای گرم و خشک، گرمای زیاد و نور فراوان را می پسندد. این درختان به مکان هایی با نور کامل آفتاب حداقل 6 تا 8 ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. نور از لحاظ فتوسنتز برای این درختان اهمیت دارد لذا رعایت مناسب برگ به خوشه برای تامین مواد غذایی کافی و برای رشد و تکامل میوه ضروری می باشد.
نیاز آبی درختان خرما:
درختان خرما برای تولید محصول اقتصادی هم از نظر کمیت و هم کیفیت به اب فراوانی نیاز دارد این گیاه بیشتر در مراحل اولیه گلدهی و مراحل اولیه تشکیل و رشد میوه به آبیاری منظم و به موقع نیاز شدید دارد. 
خاک مورد نیاز برای کشت درخت خرما:
بهترین نوع بافت خاک برای درختان خرما، خاک های عمیق با زهکشی مناسب و دارای بافت نسبتا سبک و دارای مواد آلی و قدرت نگهداری مناسب آب می باشد. مخلوطی از ماسه و خاکبرگ یا کود دامی پوسیده و خاک باغچه ترکیبی مناسب برای کاشت نخل خرما می باشد. بطور کلی نخل خرما گیاهی کم توقع است و این گیاه در اکثر خاکها قادر به رشد می باشد. اما کاشت خرما در خاک های رسی سنگین و خاکهای شنی که از نظر مواد غذایی ضعیف هستند توصیه نمی شود. این درختان در مناطقی که اسیدیته خاک بین 5/6 تا 5/7 باشد دارای رشد مطلوب است.
نکاتی در رابطه با درختان خرما:
درخت خرما در شرایط آب وهوایی گرمسیری و نیمه گرمسیری بهترین رشد را دارد. رشد خرما در مناطقی مناسب است که زمستان های معتدل و تابستان های گرم وخشک و طولانی برای رسیدن میوه باشد و در مدت زمان 5تا 7 ماه از زمان گرده افشانی تا برداشت میوه، باران یا رطوبت بیش از اندازه وجود نداشته باشد. در واقع نخل خرما در زمین های خشک نیز رشد می کند.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست