نام علمی: Oryza Sativa
نوع گیاه: گیاهان زراعی
نیاز نوری: زیاد
نیاز آبی: زیاد
نوع خاک: رسی
نیاز نوری برنج:
نور یکی از عوامل موثر در رشد گیاه می باشد. شدت نور در اوایل فصل زراعی شاید عامل محدود کننده ای برای رشد برنج به حساب آید. اما با نزدیک شدن به پایان فصل زراعی، بویژه موقع تشکیل خوشه، رقابت برای جذب نور بین بوته ها افزایش می یابد.
نیاز آبی برنج:
آب مورد نیاز برای کشت برنج از سایر غلات بیشتر می باشد. هشتاد درصد آب مورد نیاز برای محصول برنج تولید شده در جهان بویژه در نقاط استوایی ، از آب باران تامین می گردد.
خاک مورد نیاز برای کشت برنج:
برنج در انواع خاک ها، از فقیر تا غنی که تنها آب مورد نیاز گیاه را تامین کند به عمل می آید. البته مقدار آب مصرفی در خاکهای سبک بیش از خاک های سنگین می باشد. بهترین خاک برای کشت برنج، خاک رسی با لایه غیر قابل نفوذ در عمق 50 تا 150 سانتیمتری و همراه با مقدار زیادی مواد آلی است. گیاه برنج به طور کلی نسبت به شوری خاک و شوری آب مقاوم است. در صورتی که آب کافی برای شستشوی نمک خاک وجود داشته باشد، می توان از برنج برای اصلاح خاکهای شور استفاده نمود.
نکاتی در رابطه با گیاه برنج:
برنج گیاهی است ویژه کشت در مناطق گرم و باتلاقی و به طور کلی گیاهی نیمه گرمسیری است. برنج از خانواده گرامینه ها(گندمیان) بوده، دارای انواع یک ساله و چند ساله می باشد. برنج های یکساله در شرایط آب وهوایی قادرند رشد مجدد خود را پس از برداشت محصول اول، آغاز نمایند و محصول دوم و گاهی حتی تا چند سری محصول تولید کنند. و به طور کلی برنج های یکساله نسبت به کم آبی مقاومتر هستند. برنج های وحشی چند ساله اغلب در مناطق پست و باتلاقهای دائمی کشت می شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست