نام علمی: Beta vulgaris
نوع گیاه: گیاهان زراعی
نیاز نوری: زیاد
نیاز آبی: متوسط
نوع خاک: رسی-شنی
اسیدیته خاک: خنثی تا کمی قلیایی
نیاز نوری چغندرقند:
چغندر قند گیاهـی روز بلند است و به نـور زیادی جهت رشد و تجمع قند در ریشه نیاز دارد. وجود روزهای آفتابی با شدت نور زیاد در اواخر تابستان و اوایل پاییز موجب افزایش ذخیره قند و بالا رفتن ارزش چغندر قند می شود. همچنین با افزایش سطح برگ در چغندرقند که جذب بیشتر تشعشع دریافت شده را بهمراه خواهد داشت شاهد افزایش وزن ریشه ها خواهیم بود.
نیاز آبی چغندرقند:
چغندر قند گیاهی مقاوم به خشکی می باشد، اما وجود رطوبت کافی و برنامه ریزی دقیق آبیاری جهت داشتن عملکرد بالا مورد نیاز است. جهت کاشت چغندر معمولا آبیاری معتدل و سبک نتیجه بخش می باشد.به طور کلی مقدار آب مورد نیاز برای کشت چغندرقند در طول دوره رشد در مناطق مختلف کشور را بین 7300 تا 13600 مترمکعب در هکتار گزارش شده است.
خاک مورد نیاز برای کشت چغندرقند:
بهترین خاک برای کشت چغندرقند، خاکهای با بافت رسی-شنی، دارای زهکشی مناسب می باشد. خاک های دارای PH خنثی تا کمی قلیایی حدودا 7 برای کشت چغندر قند مناسب هستند. خاکهای دارای مقادیر زیاد سنگ، خاکهای فشرده و سفت که معمولا با کمبود مواد آلی همراه هستند، برای کشت چغندر قند مناسب نمی باشند. به طور کلی محیطی خاکی مناسب برای چغندرقند محیطی است که در بین ذرات خاک آن هوای فراوان وجود داشته باشد و خاک سفت و متراکم نباشد  که مانع گردش و نفوذ آب شود. خاک های سست و پوک اجازه می دهد که ریشه چغندر به صورت عمیق در زمین فرو رود و به خوبی رشد کند.
نکاتی مهم در رابطه با چغندرقند:
چغندر قند گیاهی است که به آب و هوای معتدل سازگاری دارد لذا در مراحل مختلف رشد به ویژه در هنگام ذخیره ساکارز به گرمای شدید حساس است.حداقل دما جهت جوانه زنی بذر آن ۵-۴ درجه و مناسب ترین دما جهت جوانه زنی حدود ۱۶ درجه است اما بیشترین سرعت جوانه زنی در دمای ۲۸ درجه سانتیگراد اتفاق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست